Monday 19 November 2012

JEJANTAS

Assalamualaikum,



aku semakin tidak mengerti apa fungsi benda di atas. Semakin ramai rakyat Malaysia yang lupa dan tidak ada langsung sikap berhati-hati untuk diri sendiri. Maaflah bukan ikut emosi, tetapi, aku semakin tidak mengerti mengapa dan kenapa sikap atau budaya rajin naek jejantas untuk cross jalan tu xde dalam diri sendiri.

Semakin ramai kini aku lihat bersikap sedemikian. Kadang-kadang aku terfikir sejenak, nak slahkan pengguna jejantas yg malas ingin naek tangga atau salah kerajaan yg membina jejantas yg tidak strategik?Banyak persoalan yg menjadi persoalan.

Sikap warga kota yang enggan menggunakan jejantas bukan saja boleh mengundangkan bahaya kepada diri sendiri tetapi boleh mengakibatkan kemalangan. Yerlah, bukan apa, pemandu nak elak korang-korang melintas jalan and then dia yg excident. Xpasal2 jer. Benda ni aku lihat lagi runcing bila ada segelintir ibu bapa yg memimpin anak mereka melintas jalan raya walhal jejantas ada berdekatan.

Tapi, kadang-kadang, jejantas yang tidak diselenggara itu lah menjadi penyebab kenapa ramai pengguna tidak mahu menggunakan jejantas. Banayak penagih-penagih dadah atau pun pelepak-pelepak jalanan yg bersantai duduk bersila di kaki-kaki lima jejantas menyebabkan kurang selesa kepada pengguna terutamaa wanita.

Ayuhlah kita bersama-sama, menanamkan sifat RAJIN naik jejantas. Sambil boleh kurangkan risiko excident and untuk keselamatan, kita boleh exercise. X ke begitu? easy way.

No comments:

Post a Comment